LCHF-bröd

Utan detta brödet hade jag aldrig överlevt min LCHF, jag klarar mig helt enkelt inte utan bröd. Här är dubbelsats för jag bakar alltid 3-4 limpor och fryser in.

Ingredienser: 
6dl linfrö
2 dl sesamfrö
100 g (1,5 dl) hasselnötter
100 g (1,5 dl) mandel
100 g (1,5 dl) kruska kli, fiberex eller fiberhusk
4 tsk bakpulver
3 msk brödkryddor (jag brukar ta en påse av santa marias, det blir 3 msk)


Blanda sedan ihop:
100 g smält smör
2 dl creme fraiche
500 g keso
12 ägg

Gör så här
Mixa hasselnötter och mandel till "mjöl" i till exempel en mixer. Bland i resten av de torra ingredienserna.

Blanda ihop allt och häll i flera avlånga brödformar klädd med bakplåtspapper, (jag tog lite solroskärnor på brödet). Jag har inte flera avlånga formar så jag imporviserar. Det går lika bra att grädda en stor brödkaka som man sedan delar i limpor. Grädda i 60-80 min (beroende på ugn, jag gräddar 80 min annars brödet "blött") i 175 grader. Ta ut brödet ur formen och låt det svalna. Skär i tunna skivor. Går utmärkt att frysa in.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0