Lyxig chokladmousse

Detta receptet har jag snott från en blogg där tjejen i sin tur har snott det från kokboken GInoll. Gottegris som jag är har jag dock gjort om det och gjort det ännu godare!

Sten Sture Skaldemans recept från kokboken GI-NOLL.


100 g god choklad  (70%)
3 ägg
3 dl vispgrädde

Gör så här:
Smält chokladen i ett vattenbad.
Dela äggen i gulor och vitor. Släng ca hälften av vitorna.
Vispa grädden hårt och vitorna ännu hårdare, i varsin skål.
Vispa gulorna för sig och rör samman dem med den smälta chokladen.
Rör ner din choklad- och äggblandning i den hårdvispade grädden.
Vänd försiktigt ner den hårdvispade äggvitan. Använd en slickepott, inte en visp. Ställ i kylen i minst en timme.


Jag garnerade med hallon och hyvlad mörk choklad med mintsmak.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0